Een positieve bedrijfscultuur is goed voor mensen, missie én resultaten

8 mei 2020

Bron: allesoverhr.nl


Mensen en missie boven winst; dat is de leidraad voor veel organisaties. Althans, dat is de claim. In deze bijzonder onzekere tijden is het in ieder geval een interessant onderwerp. Zijn bedrijven inderdaad meer bezig met het belang van hun klanten, medewerkers en de omgeving waarin ze opereren dan met de kille winstcijfers?

Tijdens de Business Roundtable van augustus vorig jaar – een periodieke bijeenkomst van de CEO’s van de topbedrijven in de VS – brachten de 181 leiders een gezamenlijk statement uit met een heldere boodschap: het draait om de stakeholders (niet de aandeelhouders maar de belanghebbenden) en zij staan centraal bij het toekomstige succes van de business, de gemeenschap en het land.

Je kunt daar sceptisch over doen en het zien als een vorm van sociale witwasserij. Toch blijkt bij een nadere beschouwing dat als organisaties een goede balans weten te vinden tussen ‘people’ en ‘profit’, dit voor beiden gunstig is. Larry Fink, CEO van wereldwijde vermogensbeheerder BlackRock, zei het zo: “De missie is niet het streven naar een goed bedrijfsresultaat, maar het is wel de drijvende kracht erachter. Positieve resultaten zijn ook niet in tegenspraak met de missie – ze zijn juist onlosmakelijk met elkaar verbonden.”


De missie, de kern van een organisatie, volbreng je alleen met de juiste mensen en de juiste cultuur. Gezamenlijke kernwaarden en een gemeenschappelijk doel zorgen voor duidelijkheid, evenwicht en focus. De leiders moeten het vertrouwen hebben en uitstralen. Medewerkers die respect en waardering voelen en merken dat ze het verschil kunnen maken, presteren beter en bedienen klanten beter. Een onderzoek van Deloitte (pdf) laat zien dat verreweg de meeste managers (94%) en medewerkers (88%) vinden dat de cultuur op de werkvloer doorslaggevend is voor het succes van de organisatie. Heb je daar als bedrijf of HRM-professional invloed op? Misschien niet tot in detail, maar er zijn wel drie aspecten die van belang zijn bij het creëren van een prettige en constructieve werkplek voor iedereen.

HELP MEDEWERKERS – EN NIET ALLEEN DE MANAGERS – OOK LEIDERS TE ZIJN

Hoe een medewerker naar het bedrijf als geheel kijkt, wordt in belangrijke mate gevormd door zijn of haar manager. De stijl van leidinggeven is bepalend. Daarom moet een organisatie tijd en middelen investeren in managementtraining: van hoe je een-op-eengesprekken aangaat, hoe je prestaties stimuleert tot de begeleiding in het carrièrepad. Tegelijk is het belangrijk om je te realiseren dat niet alleen managers van invloed zijn. Ook ‘gewone’ medewerkers dragen bij aan een positieve stemming. Als je een manager ook ziet als coach en niet alleen als leidinggevende, kun je medewerkers die graag leren, verbinden met mensen die hun kennis goed overdragen. Zo is de ontwikkeling en begeleiding van iemands carrière niet meer het exclusieve terrein van managers – feitelijk kan iedereen een bijdrage leveren.

PEIL DE STEMMING VOORDAT EEN BESLISSING GENOMEN WORDT

Wij houden onze medewerkers betrokken door onder andere regelmatig korte enquêtes te houden. Twee vragen die wekelijks worden gesteld en die medewerkers in een paar seconden kunnen beantwoorden via telefoon, tablet of laptop. Leidinggevenden zien de resultaten van die onderzoekjes op hun dashboard en dat geeft hen inzicht in de stemming op de werkvloer en hoe die te verbeteren.

Dit soort medewerkersonderzoeken zijn een goede graadmeter, maar moeten niet het enige meetinstrument zijn. Er is geen betere manier om vertrouwen op te bouwen dan met persoonlijke, face-to-face communicatie waar medewerkers veilig hun mening en inzichten kunnen delen en waar ze zeker weten dat ze gehoord worden. Vaak komen de beste ideeën uit dit soort gesprekken. Dus maak zeker gebruik van data, maar zie het niet als vervanger van persoonlijke communicatie. En in bijzondere tijden zoals deze, waarin bijna iedereen thuis werkt, kan face-to-face communicatie via een online meeting, maar dan wel graag met beeld erbij.

LAAT MENSEN VOORAL MENSEN ZIJN

Mensen neem je aan vanwege de kennis en vaardigheden die ze meebrengen, maar ook om de persoon die ze zijn. Dat eigen karakter moeten ze wel vasthouden tijdens het werk. Dat lukt alleen als je vooral persoonlijk blijft communiceren – nogmaals het belang van die een-op-eengesprekken. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat wat je dénkt dat gebeurt en wat er daadwerkelijk gebeurt twee heel verschillende werelden worden. Medewerkers die zich minder laten gelden, kunnen ondersneeuwen. En hoe kijk je naar een ‘manage up, talk down’-aanpak van een manager? Dat soort zaken kunnen de ontwikkeling en doorstroming van een afdeling flink belemmeren. Een open sfeer en een positieve stemming zorgen ervoor dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en dat is goed voor de hele organisatie.

De cultuur op de werkplek is voor elke organisatie anders. Het belangrijkste is in ieder geval dat er duidelijkheid en openheid is over de bedrijfscultuur en gedeelde waarden. Wat is de missie van het bedrijf en hoe vertaal je die zowel naar je klanten als je medewerkers? Als je dat goed doet en klanten herkennen het, dan hoef je nooit meer te kiezen tussen mensen en resultaten. Dan scoor je op beide aspecten goed.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

>
Scroll naar top