Stop met wachten op feedback, ga het ophalen!

23 augustus 2019

Bron: joelaerts.nl

Of je nu op gewicht wilt blijven of beter wilt leidinggeven: goede feedback is cruciaal. Feedback helpt ons om beter te presteren, het maakt verwachtingen over en weer duidelijk, het lost problemen op en bovenal helpt het je om je te ontwikkelen. In dit hoofdstuk laat ik je zien hoe je feedback kunt gebruiken om je leiderschapsontwikkeling te versnellen.

‘Directeursziekte’

In de wetenschap is er een fenomeen dat ‘CEO disease’ heet, oftewel de directeursziekte. Het is geen echte ziekte, alhoewel de gevolgen ervan wel heel vervelend zijn. Twee onderzoekers, James Conway en Allan Huffcut, bedachten de term naar aanleiding van een groot onderzoek dat ze uitvoerden naar feedback. Feedback is niets anders dan alle informatie die je krijgt over je gedrag, zowel over wat er goed als wat er slecht gaat. Voor dit onderzoek verzamelden ze de gegevens van 177 onderzoeken naar feedback. Meer dan 28.000 managers hadden aan deze onderzoeken meegewerkt. De conclusie was kraakhelder. Naarmate je een hogere functie hebt, ontvang je minder feedback en wordt de feedback minder realistisch. Dit is de directeursziekte. En helaas gaat dit niet alleen op voor CEO’s, maar voor iedere leidinggevende. Een gevaarlijke situatie. Want juist omdat leidinggevenden veel invloed hebben, hebben ze veel en goede feedback nodig.

Een open deur is niet genoeg

Laatst sprak ik een manager die ervan overtuigd was dat zijn medewerkers wel feedback durfden te geven op zijn functioneren. Aan het begin van elk jaar hield hij namelijk een bevlogen speech over hoe zijn deur altijd open staat en hoe hij openstaat voor feedback op zijn functioneren. We raakten hierover aan de praat. Deze manager had zonder twijfel de beste intenties, maar toen ik hem vroeg hoe vaak hier gebruik van was gemaakt het afgelopen jaar, moest hij toegeven dat het zelden tot nooit gebeurde. Mooie speech of niet, medewerkers doen het gewoonweg vaak niet.



Als je als leidinggevende feedback wilt gebruiken om beter te presteren of jezelf te ontwikkelen, dan zul je daar zelf actief naar op zoek moeten gaan. Het is de verantwoordelijkheid van de leidinggevende om feedback niet alleen welkom te heten, maar die ook op te eisen. En indien nodig de feedback ook nog eens zelf op te halen. Een leider kan domweg niet zonder feedback.

Van wachten naar ophalen

Vraag je aan een makelaar waar je op moet letten bij het kopen van een huis, dan is de kans groot dat hij je vertelt dat er drie dingen belangrijk zijn. Locatie, locatie en locatie!

Vraag je een psycholoog die zich bezighoudt met topprestaties wat er belangrijk is om tot topprestaties te komen, dan geeft hij ongeveer hetzelfde antwoord als de makelaar. Er zijn drie dingen belangrijk: feedback, feedback, feedback!

Als leidinggevende kun je het je niet veroorloven om te wachten tot je eindelijk eens feedback krijgt. Kom in actie en ga het zelf ophalen! Jij en ik hebben feedback namelijk keihard nodig. Omdat we dingen niet meer zien zoals ze zijn, maar vooral zoals wij zijn. Omdat we niet meer zien dat het beter kan of dat het anders moet. Of omdat de enige manier waarop we objectief naar onszelf kunnen kijken door de ogen van anderen is, dankzij hun feedback.

We leven in een zee aan feedback. Maak er gebruik van!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

>
Scroll naar top