Waarom jij (g)een verandering kunt leiden

19 juni 2020

Bron: MT.NL


Geregeld lopen ervaren managers zich stuk op een veranderproject. De oorzaak wordt vaak gezocht in weerstand op de werkvloer of andere externe factoren. Maar wie zegt dat het niet gewoon aan het onvermogen van de veranderleider ligt?


Managers zijn van oorsprong types die ‘op het huis passen’, zegt Woody van Olffen. Hij is hoogleraar Organizational Change and Development aan TIAS School for Business and Society en Academic Director van de Executive Master of Management and Organization (MMO). ‘Dit type manager zorgt dat alles volgens afspraak verloopt of (nog) beter wordt.’

Veranderen draait echter niet om het (nog) beter doen van dezelfde dingen, maar om dingen anders te gaan doen, vervolgt Van Olffen. ‘Dat proces zorgt voor beweging en wrijving in de organisatie. Goede veranderleiders begrijpen en voelen op ieder moment wat er nodig is om het proces in productieve banen te leiden, zonder van de wijs te raken.’

Welke skills bezit een goede veranderleider? Wat doet hij of zij wel en wat juist niet? En hoe kun je als manager die voor een verandertraject staat deze vaardigheden ook ‘uitvoeren’? Dat leggen Woody van Olffen, Raymond Maas en Wouter Visser uit in hun boek Engage! Reisgids voor veranderavonturen. De belangrijkste punten lichten we hieronder uit:

1. Je blijft in verbinding met anderen

Echte veranderleiders weten wat er leeft binnen de organisatie en zijn op de hoogte van de gedachten, ideeën en gevoelens die er spelen over de verandering. Ze blijven dus in verbinding met iedereen in de organisatie.

Hoe doe je dat?
Door regelmatig goed te luisteren, zichtbaar en beschikbaar te zijn en open te staan voor suggesties en kritiek: leading bij walking around. Merk je dat je steeds minder relevante informatie tot je krijgt, of dat iedereen ja zegt en nee doet? Neem dan gelijk het initiatief om opnieuw het gesprek te beginnen.

2. Je bent transparant en open

Veranderleiders zijn transparant over wat er speelt en op het spel staat, over wat ze willen bereiken en hoe. Ze staan ook open voor bijdragen en nemen zorgen van hun medewerkers serieus. Tenslotte zijn deze leiders open over hun eigen motieven, overwegingen, drijfveren en acties.

Hoe doe je dat?
Door onder andere een heldere visie uit te dragen, de verandering goed te communiceren en uit te leggen. Daarnaast geef je zelf uiteraard het goede voorbeeld en zet jij je zichtbaar persoonlijk in voor de verandering. Betrek ook je medewerkers bij de implementatie, heb zichtbaar aandacht voor emotionele behoeften en zorgen en bied concrete ondersteuning.

3. Je bent een transformationeel leider

Transformationeel leiderschap is het vermogen van leiders om hun medewerkers te inspireren zich in te zetten voor een groter doel of een grotere missie en dus hun eigen belang te overstijgen. Ze roepen vertrouwen, respect, loyaliteit en bewondering bij hun volgers op.

Hoe doe je dat?
Inspireer anderen door te laten zien dat je bereid bent persoonlijke risico’s te nemen voor jouw eigen uitdagende visie of idealen. Geef je volgers daarnaast vertrouwen en motivatie door het doel zeer precies, krachtig en met gezag over te brengen. Laat ze ook creatieve oplossingen vinden door een open en veilige discussie te creëren. En heb oog voor de individuele verschillen in behoeftes en motieven van je volgers.

4. Je hebt een authentieke veranderboodschap

Een authentieke veranderboodschap is verbonden aan iets wat een veranderleider oprecht belangrijk vindt. Hierdoor slagen veranderleiders erin mensen hun passie en overtuiging voor het avontuur niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart te laten voelen, ze inspireren hen.

Hoe doe je dat?
Verbind je veranderboodschap aan iets wat je zelf oprecht belangrijk vindt. Maak het persoonlijk. Roep je op om bijvoorbeeld klantgerichter of veiliger te werken? Vertel dan wat je hier zelf mee hebt en wat je eigen ervaring ermee is. Illustreer dit met een verhaal of persoonlijke anekdote.

5. Je bent integer in de uitvoering

Er moet een overeenkomst zijn tussen wat je uitdraagt en wat anderen je vervolgens zien doen: je integriteit. Niets zo dodelijk voor veranderleiderschap als wanneer de omgeving een veranderleider betrapt op hypocrisie: anderen oproepen om A te doen en zelf B doen. De veranderleider verliest dan onmiddellijk zijn of haar geloofwaardigheid.

Hoe doe je dat?
Realiseer je dat je als leider altijd ‘on stage’ bent en door iedereen wordt geobserveerd. Geef het goede voorbeeld. Denk goed na over welke elementen van de veranderboodschap je zelf al van nature kunt voorleven – in woord én daad. Zo laat je gelijk zien dat je daadwerkelijk staat voor wat je zegt.

Naast de juiste vaardigheden heb je ook de juiste tools nodig om veranderprojecten te laten slagen. Weten welke tools dat zijn? Download het gratis whitepaper ‘Op veranderavontuur: Succesvol veranderen met het Change Canvas en het Engage!-procesmodel’ van Woody van Olffen.


Over de auteur:
Woody van Olffen is hoogleraar Organizational Change and Development aan TIAS School for Business and Society en Academic Director van de Executive Master of Management and Organization (MMO). Met MMO leer je hoe je de eigen organisatie toekomstbestendig maakt door strategische veranderingen in gang te zetten en medewerkers in beweging te brengen.





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

>
Scroll naar top